Toiminnallinen kieltenopetus

Toiminnallinen kieltenopetus on perinteisesti liitetty alakoulun opetuskulttuuriin. Oman kokemukseni mukaan se toimii kuitenkin myös vanhempien oppilaiden ja jopa aikuisten kieltenopetuksessa. Toiminnallisuus  innostaa ja motivoi, antaa onnistumisen kokemuksia.  Toiminnallisuus on yksi tärkeimmistä keinoista eriyttämisessä ja auttaa usein oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia. 

 

Toiminnallinen kieltenopetus ei ole silti mikään taikasauva, se ei ratkaise kaikkea, vaikka sillä yleensä onkin positiivinen vaikutus keikentasoisiin oppilaisiin. Levottomassa ryhmässä toiminnallisuutta voi olla haastavaa toteuttaa, mutta se voi myös olla se keino, jolla oppilaat saadaan keskittymään, kunhan kaikki eivät tee samaa, vaan keskittyvät pareina tai pieninä ryhminä kukin omaan tehtäväänsä omalla pisteellään. 

Toiminnallisuutta voi tuoda kielten tunneille monessa eri muodossa. Se voi olla oikeaan liikunnalliseen suoritukseen yhdistettyä kielellisen sisällön opettelua (esimerkiksi lankutusta numeroita opeteltaessa), draaman avulla tapahtuvaa harjoittelua tai sitten taktiilista, käsillä kosketteluun ja siirtelyyn perustuvaa harjoittelua.

 

Kierrätysmateriaalista taktiilista oppimateriaalia

Koska sopivaa toiminnallista materiaalia ei yleensä löydy valmiina, olen itse luonut materiaaleja ruotsin ja saksan tunneilleni ennen kaikkea kierrätysmateriaaleista. Monet kodissa roskiin heitettävät kertakäyttötuotteet ovat kierrätettävissä opetusmateriaaliksi. Ja vaikka itsellä ei materiaalia niin paljon kertyisikään, on lähipiirin, työpaikan ja erilaisten FB-ryhmien kautta mahdollista saada kerättyä raaka-aineita erilaisiin harjoituksiin. 

Mistä kaikesta sitten voi tehdä taktiilista opetusmateriaalia? Opetusmateriaalia voi tehdä lähes mistä tahansa, kunhan muistaa, että sen pitää olla hyvin puhdistettua ja siistiä. Oma mielikuvitus (tai alkuun sen puute) on vain rajana, mutta onneksi sekin alkaa äkkiä kehittyä, kun tälle polulle lähtee 😉 

Yksinkertaisinta on lähteä liikkeelle esimerkiksi hyödyntäen erilaisia muovikorkkeja, munakennoja, pääsiäismunakoteloita, wc- ja talouspaperirullien hylsyjä, jäätelötikkuja, rahkapurkin kansia ja lusikoita tai vaikkapa pilttipurkin kansia. 

Erinomaista toiminnallisten harjoitusten materiaalia ovat myös erilaiset lasten tarpeettomaksi jääneet lelut ja pelit. Esimerkiksi lautapeleistä, joista puuttuu osia, voi hyvin kehitellä kieltenopetukseen jonkin aivan uuden version, jossa keskitytään kulloisenkin kieliaineksen harjoitteluun. Myös kärpäslätkät, sukankuivaustelineet ja pyykkinarun saa helposti valjastettua opetuskäyttöön.  

Mikäli on valmis satsaamaan pienen summan rahaa materiaalin valmistamiseen, saa edullisista sekatavarakaupoista mainioita pieniä juttuja toiminnallisiin materiaaleihin. 

%d bloggaajaa tykkää tästä: